B000HKDELU01SS500SCLZZZZZZZV60316246a

EDGAR G. ULMER - THE MAN OFF-SCREEN
USA/A 2004, 77 min., Digi-ß, 4:3
Buch, Regie: Michael Palm
Kamera: Joerg Burger
Schnitt: Michael Palm, Marek Kralovsky
Ton: Georg Misch
Produktion: Mischief Films, Edgar G. Ulmer Preservation Corp., Westdeutscher Rundfunk
Weltvertrieb: Seventh Art Releasing
Support: Filmfonds Wien, Bundeskanzleramt Kunst, Land OÖ.

Edgar G. Ulmer ist der ungekrönte "King of the Bs": Grenzgänger zwischen Kunst und grellem Schund, gediegenem Hollywood-Filmhandwerk und Trash, Vorbild für Regisseure wie Martin Scorsese, Peter Bogdanovich oder die französische Nouvelle Vague. Eine detektivische Entdeckungsreise in die seltsame Welt der B-Movies und das legendenumwobene Leben des Regisseurs, der am Rand Hollywoods eine eigenwillige Karriere machte.

LINKS

Mischief Films

3sat Website zum Film

Podcast mit Michael Palm
Film Buff's Forecast,
Melbourne Film Festival

Seventh Art, world sales

DVD/Bluray: Criterion, Detour edition

IMDb

PRESSESTIMMEN

Michael Palms Porträt ist schillernd und geistreich wie sein Protagonist, liebevoll, respektvoll, auch voller Humor und Ernst. Und brillant in der Dramaturgie, der Verzahnung, der Überlappung, der kontrapunktierenden Mischung der Mittel, ein Feuerwerk an Einfällen und Kombinationen. Ein meisterhafter Schnitt (Palm, Marek Kralovsky), ein spielerisch anmutendes Puzzle von wunderbarer Leichtigkeit und hoher Präzision der Gedanken. Und ein aufrichtiges Credo für Ulmer und für das, was er repräsentiert - das B-Movie. So viel ließe sich noch zitieren aus diesem Film, aus diesem überreichen, aufregenden Material, aus dieser grandiosen Liebeserklärung an einen Mann und eine ,mindere' Filmkategorie. Viel bleibt von diesem Film.

Renate Stinn, epd medien Nr. 70

 

Eine sehenswerte Doku, nicht nur, weil sie einen Halbvergessenen wieder ins Bewusstsein rückt, sondern auch weil Palm und seine Mitarbeiter eine überzeugende und unterhaltsame Form gefunden haben um ihre Recherche zu präsentieren.

Verena Lueken, Frankfurter Allgemeine Zeitung

 

Der Film von Michael Palm versucht, die Arbeitsbedingungen, die Atmosphäre, die Magie der Filme von Ulmer zu beschreiben - und die der Hollywood-B-Pictures allgemein. In einem Puzzle aus Erinnerungen, von Ulmer und seiner Familie, dazu von Filmhistorikern und Regisseuren, Wim Wenders und Roger Corman, Joe Dante und John Landis: Edgar Ulmer ist ein Regisseur der Regisseure geworden. Man spürt eine Müdigkeit in der Stimme von Ulmer, eine verzweifelte Sehnsucht nach der anderen Seite von Hollywood, nach Glamour und Großproduktionen, nach langen Drehzeiten und großen Stars. Nach einem Paradies, das ihm zeitlebens verschlossen blieb.

Fritz Göttler, Süddeutsche Zeitung

 

Am 17. September wäre der (alt)österreichische Hollywood-Emigrant und "King of the B´s", Edgar Ulmer 100 Jahre alt geworden. Aus diesem Anlass erfreut Michael Palms exzellente Dokumentation, die mit Hilfe von Filmausschnitten, Interviews mit Experten, nachgeborenen Bewunderern und Regiekollegen und höchst cleverer Montage ein reiches Bild des Ausnahme-Regisseurs, der auch privat gerne Legenden spann, entwirft. Empfehlung!

Christoph Huber, Die Presse

 

Der Wiener Regisseur Michael Palm hat sich auf die Suche nach dem "King of the B's" begeben und ihm einen speziellen Dokumentarfilm gewidmet. Einen, der sich gewissermaßen an dessen Art des (filmischen) Erzählens anschmiegt. "Detour", also Umweg, heißt einer von Ulmers schönsten Filmen, und der Titel wird Programm. "Edgar G. Ulmer - Der Mann im Off" besteht zwar wie viele andere Dokumentationen auch aus Interviews und Filmausschnitten. Allerdings werden diese eingebunden in Ulmer'sche Inszenierungsstrategien und andere filmische Manipulationen der äußeren Wirklichkeit. Joe Dante und John Landis "unterhalten" sich via Schuss-Gegenschuss-Verfahren in einer Limousine über Ulmers Einfluss auf nachkommende Generationen. Die Schauspieler John Saxon und Anne Savage erinnern sich in rekonstruierten Studiolandschaften an die Zusammenarbeit mit Ulmer.

Isabella Reicher, Der Standard

 

I can only praise Michael Palm’s exemplary Austrian-American documentary Edgar G. Ulmer: The Man Off-Screen (2004), which very responsibly negotiates the difficult task of squaring Ulmer’s own unreliability as a source of information with the testimonies of his daughter Arianné Ulmer Cipes, historian-archivist Alexander Horwath, and such filmmakers as Joe Dante, John Landis, and Wim Wenders, among others. The clips and the inventive evocations of Ulmer’s shooting methods are also first-rate.

Jonathan Rosenbaum, cinema scope

 

Michael Palm's picture provides a lively portrait of a driven artist forced to make do with little - a spiritual forefather of the independent filmmaker, whether he liked it or not. "He had to take a rat and make Thanksgiving dinner out of it," says one fan in this wellwrought investigation of the often mysterious life of Edgar G. Ulmer, "King of the B's." Through interviews with his family and actors, as well as marqueename admirers John Landis, Peter Bogdanovich, Wim Wenders, and Roger Corman, Palm reveals that Ulmer's most enigmatic fiction may have been his own life.

Ed Halter, Village Voice critic pick

 

In the main, Mr. Palm sticks to the usual biopic formula: a chronological account of a heroic individual told through talking heads, still photographs and film clips. Mr. Palm's principal deviation from this formula is that some of the interviews take place in moving cars. (The directors John Landis and Joe Dante motor around Hollywood, while Wim Wenders tours Berlin.) Still other interviews (with the actors John Saxon and Peter Marshall) are staged inside cars parked on a soundstage and in front of a screen filled with moving images, a setup that replicates the classic rear-projection trick used by Ulmer and countless other directors. It's gimmicky, to be sure, but it's also a nice homage to the sleights of hand that Ulmer was forced to master. Mr. Palm errs somewhat on the side of hagiography in his documentary, but given the hard times his subject faced, it's difficult to blame him for cutting the guy some slack.

Manohla Dargis, The New York Times

 

This documentary is as resourceful as one of its subject’s own Poverty Row productions. Since no footage of the director exists, the task of recreating him falls to an oddball assortment of colleagues, filmmakers and movie geeks, ranging from collaborators such as Ann Savage and John Saxon, to director/historian Peter Bogdanovich, to Ulmer’s kindred spirit Roger Corman. Evocative use is made of Bogdanovich’s old audio interviews; Ulmer whispers wisdom from beyond the grave to such modern-day protégés as John Landis and Wim Wenders. Ulmer’s fascination with movie trickery is shared by director Michael Palm, whose delight in mimicking the director’s penny-wise techniques pays off in weirdly inspired interviews featuring Detour-like back projection and fog machines.The film is a fitting combination of passion and regret—a vivid distillation of Ulmer’s love of cinema.

Eddie Muller, 48th San Francisco International Film Festival

 

Loving recollections of Ulmer's directing style and a careful probing of his artistic insecurities combine to convey an impossibly intriguing mystery of a man, only appropriate given the otherworldliness of Ulmer's films. At 77 minutes, this is longer than most of the director's über-economical features, but it is, to be sure, time well spent.

Max Goldberg, San Francisco Bay Guardian

 

Michael Palm's terrific documentary is a film whose style is neatly wedded to its subject matter. The restlessness that permeates Ulmer's work finds its equivalent in the way almost everybody Palm interviews is on the move. The story that emerges is a sad one, laden with unfulfilled yearnings.

Tom Ryan, Melbourne Film Festival critic pick

 

Director Michael Palm is able to breathe new life into the usually rigid talking head interview format by setting the majority of his interview subjects in moving vehicles. Directors John Landis and Joe Dante discuss their fondness for Ulmer's films while riding around the streets of Hollywood together, and as a result their conversation is relaxed, funny, and informative. Another Ulmer scholar sits in the Ferris wheel in Vienna (Ulmer claimed to be from Vienna, but was in fact born in Czechoslovakia). When real moving vehicles aren't available, Palm does the next best thing, placing other subjects, like Detour star Ann Savage, in a car on a soundstage with rear projection running behind her. How very Ulmer-esque of him.
The film is just over an hour long, but manages to pack in interviews with over a dozen subjects as well as numerous clips, some from Ulmer's rarest films. Frankly, we wished it were twice as long, with longer clips and MORE interviews. Like an Ulmer film, its brevity and cleverness left us wanting more.

SFist

 

 

 

FESTIVALS, SCREENINGS, KINOEINSÄTZE u. TV-AUSSTRAHLUNGEN
 

2014

Lincoln Center Film Society, New York City (USA)

 

2012

Cinémathèque Française, Retrospektive Edgar G. Ulmer (F)
Living Catalogue, SYNEMA, Filmhaus Kino, Wien (A)

 

2006

13th Bradford Film Festival
National Museum of Photography, Film and Television (GB)
18th Vancouver Jewish Film Festival (CDN)
Alba Regia International Film Festival (H)
Ulmerfest, Olomouc, (CZ)
HBO South America
DVD release „KINO“

 

2005

Rotterdam International Filmfestival (NL)
Diagonale, Graz (A)
US-Premiere San Francisco International Film Festival (USA)
Tribeca Film Festival, New York City (USA)
George Eastman House (USA)
Festival of Jewish Film, Toronto (CDN)
FIPA - 18. Festival International de Programmes Audiovisuels
Crossing Europe, Linz (A)
Biografilm Festival, Bologna (I)
Jerusalem Film Festival (Israel)
Film Festival Haifa (Israel)
Melbourne International Film Festival (AUS)
National Gallery of Art (USA)
Edmonton International Film Festival (CDN)
Baja California Film Festival (MEX)
Austin Film Society (USA)
Milwaukee International Film Festival (USA)
Saint Louis (USA)
Kinoeinsatz: Kansas City Film Fest (USA)
Alamo Drafthouse Cinema (USA)
Kinoeinsatz Anthology Film Archives, New York City (USA)

 

2004

Weltpremiere National Film and Television Archive (NFTA), London (UK)
Österreichpremiere im Österreichischen Filmmuseum, Wien (A)
Ausstrahlungen der TV-Version auf 3sat, WDR und ORF
Bratislava International Filmfestival (SK)